-

Trzy-Krainy

Komentarze użytkownika

@Szósta, ósma, wpół do trzeciej (9 lutego 2024 11:26)

Niedługo, bo 22 lutego, będzie święto Katedry św. Piotra, Apostoła. We Mszy św. Kolekta (główna modlitwa) jest następująca:

Wszechmogący Boże, Ty zbudowałeś swój Kościół na wierze apostoła Piotra, * spraw, aby wśród zamętu świata nasza wiara pozostała nienaruszona. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków.

Na świecie jest zamęt, błędy i zagubienie wielu ludzi. A my mamy trwać w wierze nienaruszonej, rozumnej, prawdziwej i świadczyć o niej dobrymi uczynkami. Trwania w wierze Kościoła życzę.

Trzy-Krainy
9 lutego 2024 20:11

@Szósta, ósma, wpół do trzeciej (9 lutego 2024 11:26)

"Czas jest najcenniejszą rzeczą na tym świecie - zaraz po łasce bożej."

Tylko kilka słów odnośnie czasu. Człowiek jest od czasu ważniejszy, a czas jest jedynie przypadłością na człowieku

Trzy-Krainy
9 lutego 2024 18:08

@Szósta, ósma, wpół do trzeciej (9 lutego 2024 11:26)

O psychologii się nie wypowiadam. Co wyróżnia człowieka, który jest w Kościele? Stan łaski uświęcającej. Pan Bóg nikomu nie odbiera wolnej woli i kto chce być w Kościele, wie, co robić, by być, a kto nie chce, może robić przeciwnie. Kto wytrwa w Kościele do chwili śmierci ciała, ten na pewno wejdzie do nieba, bo jest zjednoczony z Bogiem. Kościoła nie można pokonać.

Trzy-Krainy
9 lutego 2024 18:03

@Szósta, ósma, wpół do trzeciej (9 lutego 2024 11:26)

Dlaczego "wiara jest (...) z nauką rozłączna"? Przecież jest teologia. Wiara jest uznaniem prawd, których się nie widzi. Jeśli jakaś nauka dochodzi po badaniach do jakiejś prawdy, to na pewno nie jest ona sprzeczna z (którąkolwiek) prawdą wiary.

Być może niewłaściwie zrozumiałem powyższy cytat? Bowiem jeśliby wziąć zdanie powyżej zacytowane, to ma ono określone źródło. Między innymi o tym pisze św. Pius X w encyklice "Pascendi Dominici gregis", encyklice dotyczącej modernizmu. Konkretnie w jego rodzaju zwanego afektywizmem wiara nie łączy się z jakąkolwiek prawdą, o Bogu nie można powiedzieć żadnej prawdy, bo jeśliby się powiedziało jakąś prawdę wiary, to od razu wylatuje (wg modernistów) ta prawda z wiary i przeskakuje do na ...

Trzy-Krainy
9 lutego 2024 13:50

@Ewangelia dla osób fizycznych - 09.02.2024 (9 lutego 2024 08:06)

W pewnym miejscu Nowego Testamentu pada taka prośba: módlcie za nas, by Pan otworzył nasze usta do wypowiedzenia prawdy, Chrystusa (bądź też: prawdy Chrystusa).

Ta prawda jest najpierw zrozumiana w naszym rozumie, w duchu ludzkim, a także wierzona, gdyż - jako objawiona - przekracza zdolności pojęcia przez nasz rozum. Następnie człowiek w swoim rozumie opisuje tę prawdę w kilku słowach i dopiero wypowiada te słowa swoimi ustami. Natomiast druga osoba musi w swoimu duchu wykonać pracę duchową swoim rozumem, by zrozumieć prawdę.

Trzy-Krainy
9 lutego 2024 11:38

@Ewangelia dla osób fizycznych - 09.02.2024 (9 lutego 2024 08:06)

Z samego Chrztu świętego uczestniczy Pan w misji Kościoła głoszenia Ewangelii, choć nie jest to misja urzędowa. Trzeba oczywiście starać się, by głosić prawdę, a nie odczucia. Dlatego potrzebna jest systematyczna praca duchowa, by dochodzić do zrozumienia prawdy. To jest obowiązek każdego człowieka na tyle, na ile potrafi to robić, a każdy potrafi, byleby chciał.

Jeszcze w nawiązaniu do dzisiejszej Ewangelii, to Bóg Ojciec w wieczności wypowiada siebie, całą swoją istotę, Słowo, czyli Syna Bożego. Stąd tylko Syn, przebywający w łonie Ojca, zna istotę Ojca Dlatego my, stworzeni na obraz i podobieństwo Boże, mamy wypowiadać istotę danej rzeczy, danej sprawy, czyli prawdę.

Trzy-Krainy
9 lutego 2024 10:56

@Ewangelia dla osób fizycznych - 09.02.2024 (9 lutego 2024 08:06)

"a spojrzawszy w niebo, westchnął i rzekł"

W tych słowach zawarte jest, w sposób pośredni, objawienie Trójcy Świętej.

Trzy-Krainy
9 lutego 2024 08:50

@A jeśli...? (8 lutego 2024 13:01)

Kilka lat temu pani Pink-Panther napisała notkę o stałej polityce rządu Stanów Zjednoczonych wobec parafii rzymskokatolickich polskich, włoskich, litewskich, niemieckich. I to od lat 1930-tych do początków XXI wieku. Nie wiem, czy Pan się zapoznał z jej treścią?

Trzy-Krainy
8 lutego 2024 14:28

@Osoba i osoba prawna. Opowiastka. (6 lutego 2024 21:06)

Firma jest osobą prawną, zdaje się? Czyli jest w stanie robić cokolwiek w ramach przepisów prawa, nie same budynki oczywiście to robią, ale osoba, która ma władzę, czyli prezes i każda inna osoba, która ma pełnomocnictwo (czy jak tam się nazywa udział we władzy). Przy czym chcę podkreślić, że nie cała natura prezesa podejmuje decyzję, lecz to, co jest w tej naturze do tego zdolne, to znaczy duch ludzki.

"społecznie odpowiedzialny może być jedynie byt posiadający duszę" - nie za bardzo, gdyż duszę (wegetatywną) ma kwiatek, czy drzewo przy drodze, duszę (zmysłową) ma piesek czy kotek. Natomiast jeśli chodzi o człowieka, to jak najbardziej, ale... nie dlatego, że ma duszę, ale że ma duszę duchową, czyli że jest osobą. A osoba nawiązuje relacje w prawdzie ...

Trzy-Krainy
7 lutego 2024 08:04

@Osoba i osoba prawna. Opowiastka. (6 lutego 2024 21:06)

Nie, nie. Dusza sobie spokojnie mieszka w ciele prezesa i nim się zajmuje :) Bo zgodnie z definicją, to "osoba prawna to osoba bez duszy". Osoba ludzka (np. prezesa) ma w swej naturze trzy elementy: ducha ludzkiego, duszę i ciało. Tego ducha ludzkiego tworzą rozum, pamięć i wolna wola, którymi prezes zarządza nie tylko sobą, ale i firmą. To jest i tak działa osoba prawna.

Pozwolę sobie na porównanie na zasadzie podobieństwa (tylko) do Wcielenia Syna Bożego, który przyjął ciało i całą naturę ludzką, a przez to, pozostając Osobą Boską i zachowując swą Boską naturę, stał się też prawdziwym człowiekiem.

Wracając do osoby prawnej, to osoba (a w niej chodzi o ducha ludzkiego) prezesa jest związana prawem z materią firmy.

Albo od tej strony: materi ...

Trzy-Krainy
6 lutego 2024 23:44

@Osoba i osoba prawna. Opowiastka. (6 lutego 2024 21:06)

Bóg zapłać, panie Marku. Bardzo się cieszę, że tekst zrozumiały.

Trzy-Krainy
6 lutego 2024 23:02

@Powrót do żywych po latach pustelniczego życia (6 lutego 2024 11:54)

Błogosławieństwa Bożego i wstawiennictwa od świętych Męczenników Japońskich (dzisiaj wspominanych) !

Trzy-Krainy
6 lutego 2024 17:56

@Ewangelia dla osób fizycznych - 05.02.2024 (5 lutego 2024 10:11)

"czy jest jakaś różnica w sposobie działania Ducha Świętego - przed i po Chrystusie?"

Bóg się nie zmienia. A więc różnica odnosi się tylko do nas. Różnica polega na tym, czy ktoś jest w Kościele, czy poza Kościołem? Gdy ktoś jest poza Kościołem, to Pan Bóg (a więc i Duch Święty) działa w tym człowieku tak, jak przedstawiłem we wcześniejszym komentarzu i udziela łask darmo danych każdemu, by czynił dobro. Gdy ktoś przez Chrzest św. wchodzi do Kościoła, czyli do Mistycznego Ciała Chrystusa, otrzymuje także łaskę uświęcającą. Zostaje ona wlana do ducha ludzkiego w chwili Chrztu świętego i to ona usuwa z człowieka grzech pierworodny i wszelki inny grzech. Łaska uświęcająca jest przylgnięciem Boga do człowieka, człowiek staje się świątynią Tr& ...

Trzy-Krainy
5 lutego 2024 13:01

@Ewangelia dla osób fizycznych - 05.02.2024 (5 lutego 2024 10:11)

Pan Bóg jest wieczny i stworzył świat na zewnątrz siebie. Podtrzymuje ten świat w istnieniu w każdej chwili i w każdej tego świata najmniejszej cząsteczce. Zna ten świat całkowicie, zanim go stworzył, bo Bóg ma wiedzę pełną o sobie i o wszystkim poza sobą zawsze.

Poza tym Bóg przemawia nieustannie do sumienia każdego człowieka, a najważniejszą treścią tego głosu Bożego, czyli prawa naturalnego, jest Dekalog.

Tutaj w pytaniu chodzi zapewne o takie działanie, które należy do Objawienia Bożego? Jak najbardziej Duch Święty przemawiał przez proroków i patriarchów, a także wprost do nich, za pomocą natchnień i obrazów, które bardziej czy mniej odnosiły się do zapowiadanego Mesjasza.

Zatem, podsumowując, Duch Święty dz ...

Trzy-Krainy
5 lutego 2024 11:53

@Ewangelia dla osób fizycznych - 05.02.2024 (5 lutego 2024 10:11)

Bóg zapłać. Każde dobro otrzymujemy od Boga. Nawet wtedy tak się dzieje, gdy otrzymujemy je bezpośrednio od jakichś ludzi. Bóg bowiem wszystkich zaprasza do pełnienia dobrych uczynków, które przecież sam przygotował, byśmy je pełnili, zawsze z Jego pomocą.

Trzy-Krainy
5 lutego 2024 11:05

@Gorzkie pigułki... (31 stycznia 2024 13:27)

"chiński a japoński to bardzo różne języki"

Zgadza się. Ale rozumieją się idealnie. Jak to możliwe? W bardzo prosty sposób. Otóż, kilka wieków temu Japończycy wzięli znaki pisowni chińskiej za swoje. Stąd gdy Chińczyk coś napisze, to Japończyk rozumie. I na odwrót.

Trzy-Krainy
4 lutego 2024 11:56

@Czy są Ukraińcy, którzy nie znają hasła "kidaj łocha"? (2 lutego 2024 12:49)

"Mam nadzieję i modlę się za to, żeby Polaków i Ukraińców nie skłócono do tego stopnia, żebyśmy kiedyś zobaczyli moskiewskich i banderowskich orków maszerujących wspólnie przeciwko nam. Bądźmy optymistami!"

Myślę, że bardzo ważne, a nawet istotne dla poznania tematu, dlaczego takie, a nie inne postawy ludzi są przyjmowane, akceptowane z góry, czyli od władz i propagowane na różne sposoby, jest zapoznanie się z ideologiami, którymi przez ostatnie około 100-150 lat oddziaływano na dany naród.

Zrobiłem ładnych kilka lat temu takie poszukiwania, w internecie oczywiście, takich źródeł, czyli też jakie osoby, organizacje i w których miejscach trwało tworzenie propagandy przyszłego państwa łotews ...

Trzy-Krainy
2 lutego 2024 21:56

@Gorzkie pigułki... (31 stycznia 2024 13:27)

Bardzo pobożni katolicy w Polsce czytają książkę pewnego rosyjskiego prawosławnego biskupa. Niestety, nie pamiętam tytułu i nazwiska tego biskupa. Opowiada o swoim życiu, o wstąpieniu do klasztoru, życiu zakonnym itp.. Ludzie więc myślą, że to jest taka sama książka, jak inna z literatury pobożnościowej. Jest jednak jedno ale. Autor od 1998 roku jest związany z Putinem, media podają, że jest jego ojcem duchownym czy kimś tego rodzaju. Można też znaleźć przetłumaczone jego wypowiedzi dla mediów rosyjskich, też na temat wojny na Ukrainie. Piszą, że to przyszły patriarcha.

Trzy-Krainy
31 stycznia 2024 21:14

@Gorzkie pigułki... (31 stycznia 2024 13:27)

"Im potrzebna jest ewangelizacja".

Zgadzam się z tym. Mówiąc o narodach na wschód od Polski, to chciałbym zauważyć, że nie zrozumie się ich przedstawicieli, bez kontekstu ideologii, którymi te narody są niejako spętane.

Trzy-Krainy
31 stycznia 2024 20:10

@O sprawiedliwości i miłosierdziu (29 stycznia 2024 22:27)

Szimei robił to, czego nie wolno czynić względem Pomazańca Pańskiego. Za to i za jeszcze inne późniejsze wykroczenie przeciwko Dawidowi, który okazywał mu miłosierdzie, Szimei zapłacił głową.

Czytamy całe Pismo święte w świetle Chrystusa. Stąd, gdy Dawid wielokrotnie podkreśla w swoim życiu, że nie wolno podnosić ręki na Pomazańca Pańskiego, bo za to jest kara śmierci bez miłosierdzia, w ten sposób ukazana jest tajemnica grzechu, że jest to zabicie Pomazańca Pańskiego, czyli Jezusa Chrystusa. Ale Bóg Ojciec przez ofiarę przebłagalną Jezusa Chrystusa ofiarowuje miłosierdzie każdemu, kto się nawraca i jednoczy się z Jezusem dzięki łasce uświęcającej.

<<Zdaje mi się, że duża energii marnowane jest...>>

Tak, wiele energii idzie na nic. ...

Trzy-Krainy
29 stycznia 2024 23:42

 Poprzednia  Strona 22 na 46.    Następna