-
Trzy-Krainy
@O czym Arystotel z Sokratem w Czyśćcu rozprawiają? (14 listopada 2023 15:00)
Ja też dziękuję. Mam nadzieję, że Arystoteles i Sokrates się nie obrażą.
![]() |
Trzy-Krainy |
14 listopada 2023 20:43 |
@O czym Arystotel z Sokratem w Czyśćcu rozprawiają? (14 listopada 2023 15:00)
Bóg zapłać. Idę na Adorację i inne obowiązki, więc przez parę godzin mogę nie odpowiadać na komentarze.
![]() |
Trzy-Krainy |
14 listopada 2023 15:24 |
@Bądźmy sobą (7 listopada 2023 09:04)
Niemcy otwarcie mówią, co będą chcieli zrobić, jak w Polsce premierem będzie ich człowiek:
![]() |
Trzy-Krainy |
7 listopada 2023 10:51 |
@VIII Konferencja LUL w Ojrzanowie (18 października 2023 09:49)
Bóg zapłać za bardzo ciekawe i tak bogate sprawozdanie z konferencji.
![]() |
Trzy-Krainy |
18 października 2023 10:39 |
@Urodziny Króla (17 września 2023 17:49)
W jednym ze swoich artykułów o. Mieczysław Albert Krąpiec OP, były rektor KUL-u, porównujac Sępa-Szarzyńskiego i Szekspira, tego pierwszego uznał za piszącego prawdę o człowieku. "Byc albo nie być" - to pytanie bezsensowne (Hamlet), natomiast pytanie o miłość, ktora "jest bieg własny życia naszego" jest czymś centralnym i podstawowym dla każdego człowieka (Sonet V).
Bóg zapłać Wam za przybliżanie postaci tak bardzo ważnych i cennych dla Polski w XVI w., ale i teraz.
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet V
O nietrwałej miłości rzeczy świata tego
I nie miłować ciężko, i miłować
Nędzna pociecha, gdy żądzą zwiedzione
Myśli cukrują nazbyt rzeczy one,
Które i mienić, i muszą się psować.
Komu tak będzie dostatkiem smakować
Zł ...
![]() |
Trzy-Krainy |
17 września 2023 22:01 |
@Światło i kolor. Malarskie opowieści o ludziach, miejscach i przedmiotach. (1 września 2023 16:57)
Co do obrazu "Jadą z wodą..." to oprócz zwrócenia uwagi na kolor i miejsce, przypomina się też i czas, czyli pewnie przynajmniej połowa lipca. Cechą charakterystyczną jest brak rzeczy nieożywionych, oczywiście z wyjątkiem wody w chmurach na niebie. Natomiast "bohaterami" są różne gatunki roślin, których dusze wegetatywne dają życie, wzrost i cały rozwój poszczególnym roślinom według gatunku. Bohaterami w wyższym znaczeniu są jednak ludzie, którzy poprzez swoją pracę kształtują to, co możemy oglądać na obrazie. Rozglądam się i patrzę, czy gdzieś na linii horyzontu nie widać wieży kościoła? Ale to może właśnie obraz frontem "spogląda" na kościół w Lipsku?
Pani Agnieszko, jak z panem Hubertem w lipcu ...
![]() |
Trzy-Krainy |
2 września 2023 21:59 |
@Światło i kolor. Malarskie opowieści o ludziach, miejscach i przedmiotach. (1 września 2023 16:57)
Myślę, że obraz z Japończykami warto odkryć według klucza tytułu z wystawy. Z tego względu można go nazwać sztandarowym. Autorka przedstawia różne barwy od białej do czarnej, a z kolei każda z nich rozkwita szerokim bukietem odcieni. Centralnymi postaciami obrazu są ludzie, a kolor i miejsce są tylko przypadłościami, które istnieją na tych ludziach. Każdy z ludzi jest podmiotem swoich myśli, słów i działania, a nie częścią czegokolwiek. Wydaje mi się, że Autorka bardzo dobrze właśnie to, co jest istotne, przedstawiła.
![]() |
Trzy-Krainy |
2 września 2023 21:20 |
@Babcia potęgą jest. (27 sierpnia 2023 21:56)
Ojej, nie wiem, kto to Alex i Wojtek.
![]() |
Trzy-Krainy |
28 sierpnia 2023 08:53 |
@Babcia potęgą jest. (27 sierpnia 2023 21:56)
Bóg zapłać.
To w pewnym mieście - na wschód od Kielc.
![]() |
Trzy-Krainy |
27 sierpnia 2023 22:37 |
@"Gdy ostatnia przyjdzie chwila" (21 sierpnia 2023 21:27)
W języku łotewskim i łatgalskim jest dużo zapożyczeń z różnych języków, głównie z niemieckiego, rosyjskiego, w łatgalskim dużo też z języka polskiego. Nie mam tutaj czcionki łotewskiej, więc nie będę przytaczał przykładów. Pierwsi misjonarze zakonnicy niemieccy, przybyli tutaj w II poł. XII w. ze świeżo podbitego słowiańskiego państwa (Lubeka i okolice), musieli jakoś tworzyć język liturgiczny, teologiczny, zrozumiały dla miejscowych plemion, zarówno ugrofińskich (Liwowie, stąd Liwonia, Livlanden, Inflanty), jak i bałtyckich. Być może posiłkowali się odmianą języka słowiańskiego z okolic Lubeki?
![]() |
Trzy-Krainy |
21 sierpnia 2023 22:40 |
@"Gdy ostatnia przyjdzie chwila" (21 sierpnia 2023 21:27)
Dla zachowania rytmu trzeba było wybierać przede wszystkim słowa jedno-, dwu- i trzysylabowe.
![]() |
Trzy-Krainy |
21 sierpnia 2023 21:41 |
@"Gdy ostatnia przyjdzie chwila" (21 sierpnia 2023 21:27)
Ze zmiękczonym "n" oznacza w łatgalskim godzinę (po łotewsku "stunda"). Mi bardziej pasowała do melodii "chwila".
![]() |
Trzy-Krainy |
21 sierpnia 2023 21:36 |
@"Dziewico święta w agłońskim kościele" (14 sierpnia 2023 22:51)
Bóg zapłać, może się jeszcze okazać, że to ta sama pieśń. Chociaż... nie mam żadnych informacji, by była znana gdzie indziej, co nie znaczy, że nie jest gdzieś dotąd znana i śpiewana, może i w oryginale. To by było piękne odkrycie.
![]() |
Trzy-Krainy |
16 sierpnia 2023 22:39 |
@"Dziewico święta w agłońskim kościele" (14 sierpnia 2023 22:51)
Bóg zapłać Księdzu za ewangeliczny komentarz. Swoje wcześniejsze teksty o Inflantach Polskich kreśliłem też i tak, by ktoś, kto zechciałby, mógł tamte kościoły i okolice odwiedzić, jakąś pielgrzymkę sobie zorganizować.
![]() |
Trzy-Krainy |
16 sierpnia 2023 22:35 |
@"Dziewico święta w agłońskim kościele" (14 sierpnia 2023 22:51)
Bóg zapłać. A jak ta pieśń leciała?
![]() |
Trzy-Krainy |
15 sierpnia 2023 22:27 |
@"Dziewico święta w agłońskim kościele" (14 sierpnia 2023 22:51)
Bóg zapłać. Pieśń jest podniosła, majestatyczna w melodii, choć w słowach prosta. W sam raz na procesję - wszystkie zwrotki; albo część - na święta maryjne.
![]() |
Trzy-Krainy |
15 sierpnia 2023 21:41 |
@"Dziewico święta w agłońskim kościele" (14 sierpnia 2023 22:51)
Bóg zapłać.
https://foursquare.com/v/aglonas-bazilika/4e047b36483b6f89f47de56d/photos
Kościół jako przykład polskiego baroku:
Plac przygotowany wielkim nakładem sił w 1993 roku przed pielgrzymką św. Jana Pawła II. Dobudowano także pomieszczenia za prezbiterium, a także katakumby przerobiono na kryptę, czyli dolny kościół:
https://latgale.travel/listing/bazylika-w-aglonie/
https://www.aglonasbazilika.lv/galerijas/
![]() |
Trzy-Krainy |
15 sierpnia 2023 21:38 |
@"Dziewico święta w agłońskim kościele" (14 sierpnia 2023 22:51)
Bóg zapłać. To już lepsze, szczególnie z tym "zmniejszasz", gdzie chyba automatycznie szedłem za łatgalskim "mozynōji", co właśnie to oznacza. Tak samo kolejność wyrazów w zdaniu. Szybko to tłumaczenie powstawało.
![]() |
Trzy-Krainy |
15 sierpnia 2023 20:26 |
@Po co jest wojsko albo czy rozmiar ma znaczenie? (15 sierpnia 2023 08:58)
Ciekawe, w którym roku, bo w 1989 w holu SGGW na Rakowieckiej pojawiły się wielkie i brzydkie plakaty: "Chrystus tak, Kościół nie". Może to pokłosie tamtej dyskusji?
![]() |
Trzy-Krainy |
15 sierpnia 2023 12:07 |
@"Dziewico święta w agłońskim kościele" (14 sierpnia 2023 22:51)
Bóg zapłać. Szwedzi oderwali, tak z grubsza, połowę Inflant (obecnie Estonia i ta część Łotwy, co nazywa się Vidzeme (czyt.: wid-zeme [vidus - środek, zeme - ziemia]). Stąd tamto nazywało się Inflanty Szwedzkie, a nasze - Inflanty Polskie. Natomiast na południe od Dźwiny - Saemigalia (Zemgale) i Kurlandia (Kurzeme). Dominikanie skupiali się głównie w Inflantach Polskich. Początek ich obecności przypada na końcówkę sąsiednich Inflant Szwedzkich - nazwa została, ale stały się moskiewskie. Więcej o ich działalności i sprawach związanych - w tekście, do którego odnośnik dałem na początku dzisiejszej notki. Wieki wcześniej (XIII i XIV w.) polscy dominikanie ewangelizowali i katechizowali Prusy podbite przez krzyżaków, bo ich umiejętność wyrecytow ...
![]() |
Trzy-Krainy |
15 sierpnia 2023 11:54 |