Św. Bernard, wspomnienie.
Obchodzimy dzisiaj wspomnienie obowiązkowe św. Bernarda z Clairvaux, więc mimo iż kilka dni temu było o Doktorze miodopłynnym - https://trzy-krainy.szkolanawigatorow.pl/sw-bernard-doktor-miodoplynny -, dziś znów kilka myśli z kazania już w jego wspomnienie. Część wspólną stanowi fragment encykliki papieża Piusa XII o św. Bernardzie.
Kolekta: Boże, Ty sprawiłeś, że święty Bernard, opat, przejęty gorliwością o Twoją chwałę płonął jak ogień i oświecał Twój Kościół, spraw, za jego wstawiennictwem, abyśmy napełnieni tym samym duchem postępowali jak dzieci światłości.
***
Św. Bernard, cieszący się chwałą nieba, nieustannie oświeca Kościół swoją nauką, która i dziś jest aktualna i budująca pobożność wiernych. Papież Pius XII, w 1953 roku na osiemsetlecie jego narodzin dla nieba, napisał encyklikę jemu poświęconą - Doctor mellifluus. Przytacza w niej przykładowo naukę św. Bernarda o łączeniu wiedzy i miłości1, co tak bardzo potrzebne jest i dzisiaj.
W pierwszym czytaniu przytoczona jest mowa proroka Ezechiela przeciwko władcy Tyru. Miasto to przez wieki rosło w siłę i bogactwo mnożone przez intensywny handel i zakładanie kolonii na wybrzeżach całego Morza Śródziemnego. Jednak wraz ze wzrostem potęgi i bogactwa miasta, a także wraz ze wzrostem wiedzy w wielu dziedzinach, rosła również pycha władcy, który stawiał się na równi z Bogiem: Pan skierował do mnie te słowa: <Synu człowieczy, powiedz władcy Tyru: Tak mówi Pan Bóg: Ponieważ serce twoje stało się wyniosłe, powiedziałeś: Ja jestem Bogiem, ja zasiadam na Boskiej stolicy, w sercu mórz - a przecież ty jesteś tylko człowiekiem, a nie Bogiem, i rozum chciałeś mieć równy rozumowi Bożemu> (Ez). Miasto wynoszące się ponad wszystko inne ulegnie kiedyś zagładzie, a pycha władcy Tyru zostanie ukarana: <Zepchną cię do dołu, i umrzesz śmiercią nagłą w sercu mórz> (Ez). Mowa Ezechiela przeciwko temu miastu ma swoje źródło w tym, że Tyr jako sojusznik Jerozolimy nie przyszedł jej z pomocą, lecz nawet, co więcej, cieszył się z jej upadku spowodowanego najazdem babilońskim.
W Ewangelii Pan Jezus wskazuje na bogactwo jako przeszkodę do wejścia do królestwa niebieskiego: Jezus powiedział do swoich uczniów: <Zaprawdę, powiadam wam: Bogatemu trudno będzie wejść do królestwa niebieskiego> (Mt). Z pewnością nie chodzi tutaj o bogactwo jako takie, lecz o zły moralnie sposób jego zgromadzenia i zły moralnie sposób jego używania. Posiadanie rzeczy na własność jest czymś naturalnym dla człowieka, a więc czymś dobrym. Dlatego zaniepokojeni uczniowie zaraz zapytują Pana Jezusa: <Któż więc może być zbawiony?> (Mt). Wtedy Pan Jezus kieruje ich uwagę na Boga, że tylko On daje zbawienie2: <U ludzi to niemożliwe, lecz u Boga wszystko jest możliwe> (Mt). W dzisiejszym fragmencie Ewangelii poruszona jest także sprawa rad ewangelicznych ubóstwa i czystości, którymi będą się odznaczać ci, którzy są powołani przez Pana Jezusa do naśladowania Go3.
1Pius XII, enc. Doctor mellifluus: „Widzisz … – pisze – jak [św. Paweł], owoc i pożytek wiedzy umieszcza w sposobie jej uprawiania (in modo sciendi constituit)? (1 Kor 8, 2) Cóż zatem określa on jako modus sciendi. Co? Nic innego jak tylko to, byś wiedział: w jakim porządku, z jakiej pobudki, w jakim celu masz cokolwiek wiedzieć? W jakim porządku – by pierwszeństwo miało to, co bardziej służy zbawieniu; z jakiej pobudki – by z większym zapałem oddawać się temu, co silniej pobudza do miłości; w jakim celu – by [szukać wiedzy] nie dla jałowej sławy, ciekawości czy czegoś podobnego, a jedynie dla zbudowania siebie lub bliźniego. Są bowiem tacy, którzy chcą wiedzieć po to tylko, żeby wiedzieć – to wstrętna ciekawość. Są też tacy, którzy chcą wiedzieć po to, żeby o nich wiedziano – to wstrętna próżność … Są dalej i tacy, którzy chcą wiedzieć po to, żeby swoją wiedzę sprzedawać: na przykład za pieniądze czy zaszczyty – to wstrętne handlarstwo. Ale są i tacy, którzy chcą wiedzieć po to, by budować innych – to miłość. I wreszcie tacy, którzy chcą wiedzieć, by siebie budować – to roztropność” (In Cantica, Serm. XXXVI, 3; Migne, P. L., CLXXXIII, 968c,-d). A naukę – czy lepiej, mądrość – za którą szedł i którą tak mocno ukochał, najtrafniej opisuje w ten sposób: Jest wszak Duch mądrości i rozumu, który jak pszczoła niosąca wosk i miód, daje wszystko: i to, dzięki czemu zapala światło wiedzy, i to, dzięki czemu udziela smaku łaski. I niech nie myśli, że otrzymał pocałunek [namaszczenie Ducha Świętego] ani ten, co prawdę pojmuje, a jej nie kocha, ani ten, co kocha, a nie pojmuje” (In Cantica, Serm. VIII, 6; Migne, P. L., CLXXXIII, 813-a, b). „Bo co by dawało wykształcenie bez miłości? Nadymałoby! … A co bez wykształcenia miłość? … Błądziłaby” (In Cantica, Serm. LXIX, 2; Migne, P. L., CLXXXIII, 1113-a). „Bo tylko świecić – jest rzeczą próżną; tylko ogrzewać – również; ogrzewać i świecić – to doskonałość!” (In Nat. S. Joan. Bapt., Serm. 3; Migne, P. L., CLXXXIII, 399-b). Skąd zaś bierze się prawdziwa i istotna wiedza i w jaki sposób ma się ona łączyć z miłością, wyjaśnia tak: „Bóg jest mądrością, chce więc, by Go kochać nie tylko ze słodyczą, ale i z mądrością … W przeciwnym razie – jeżeli zaniedbasz wiedzę – twoja gorliwość bardzo łatwo stanie się igraszką ducha błędu; nie ma zresztą wyrachowany wróg skuteczniejszej metody usuwania z serca miłości, jak ta – jeśli mu się to uda – że człowiek będzie się w miłości poruszał nieostrożnie i bez oparcia w rozumie” (In Cantica, Serm. XIX, 7; Migne, P. L., CLXXXIII, 866-d).
2KKK 308: Bóg działa we wszelkim działaniu swoich stworzeń. On jest pierwszą przyczyną, która działa w przyczynach wtórnych i przez nie: "Albowiem to Bóg jest w was sprawcą i chcenia, i działania zgodnie z Jego wolą" (Flp 2, 13). Ta prawda nie pomniejsza godności stworzenia, ale ją podnosi. Stworzenie, wyprowadzone z nicości mocą, mądrością i dobrocią Bożą, nie może niczego osiągnąć, jeśli jest oddzielone od swego początku, ponieważ "stworzenie bez Stwórcy zanika"; tym bardziej nie może osiągnąć swego ostatecznego celu bez pomocy łaski.
3KKK 2053.
tagi: papież pius xii zbawienie bogactwo królestwo niebieskie tyr św. bernard z clairvaux myśli z kazania
![]() |
Trzy-Krainy |
20 sierpnia 2024 09:58 |
Komentarze:
![]() |
ArGut @Trzy-Krainy |
20 sierpnia 2024 13:18 |
Byłem w sobotę w Szczyrzycu. Zwiedziliśmy muzeum klasztorne. Fascynacja browarnictwem mineła pozostały zaś pytania jak bracia Cystersi wypracowali technologie materiałowe do produkcji lini produkcyjnych wytwarzających wysokiej jakości produkty spożywcze. No skąd brali surowce energetyczne by napędzać produkcję energią?
Może warto iść na mszę i poprosić o Światło Ducha Świętego... wspomnienie przecież...
![]() |
Trzy-Krainy @ArGut 20 sierpnia 2024 13:18 |
20 sierpnia 2024 14:39 |
Bóg zapłać za komentarz. Na pytania nie odpowiem, nie mam takiej wiedzy. Ale jestem przekonany, że bez rozumu oświeconego łaską Bożą się nie obyło.
![]() |
Sas @Trzy-Krainy |
20 sierpnia 2024 16:53 |
Cystersi byli mistrzami w panowaniu nad wodą. Nowe zakony zawsze lokalizowali w widłach rzek ( ujściu większej do mniejszej - np. Mogiła), dochodzą do tego kanały i stawy. Stąd już jeden krok do energii.
![]() |
Trzy-Krainy @Sas 20 sierpnia 2024 16:53 |
20 sierpnia 2024 18:19 |
Podobnie Wąchock - nad Kamienną.