-
Trzy-Krainy
@Człowiek "nie z tego świata". (4 czerwca 2025 22:40)
Pan nie podpuszcza, bo zastanawia się nad każdą sprawą, by prawdę o niej zrozumieć, czyż nie tak?
Sięgamy do św. Pawła Apostoła, do najstarszej (jeśli chodzi o napisanie w całości) księgi Nowego Testamentu, czyli 1 Tes 5. Jest mowa o duchu, duszy i ciele. To jest bardzo ważne rozróżnienie dotyczące natury ludzkiej. Także w Ga i Rz św. Paweł pisze o życiu według ducha (a także wg Ducha Świętego).
Kolejna rzecz to wyjaśnienie, że natura ludzka ma dwa elementy: nieśmiertelną duszę duchową i śmiertelne ciało (można poszperać w Katechizmie Kościoła Katolickiego albo w "Myślach z kazań brwinowskich" - tutaj szybciej się znajdzie).
Można jeszcze zejść na niższy poziom, na chwilę, by zrozumieć, czym jest dusza, która nie jest duchowa (dusza wegetatywna poszczeg ...
![]() |
Trzy-Krainy |
6 czerwca 2025 21:03 |
@Człowiek "nie z tego świata". (4 czerwca 2025 22:40)
"w czym w jakich elementach winnicy jest życie Słowa wcielonego, a w jakich nawracającego się".
Pan Jezus opowiedział przypowieść o krzewie winnym i latoroślach. Jest to przypowieść o tym, jak trwać w jedności z Nim, a jedność ta dzieje się na poziomie nadprzyrodzonym. Jest tu zatem użyta pewna analogia, gdyż w rzeczywistości każda latorośl nie jest czymś oddzielnym od krzewu, lecz stanowi jego część, najmłodszą część krzewu. Dusza wegetatywna winorośli, jako forma, tak kształtuje materię, że z niej nie może być czegoś innego, jak tylko winorośl z wszystkimi jej częściami. Ta właśnie naturalna jedność jest obrazem nadprzyrodzonej jedności przybranych dzieci Bożych w Jezusie Chrystusie.
Zatem Słowo wcielone, mając w sobie życie Boże, chce go udzielać każdemu człowie ...
![]() |
Trzy-Krainy |
5 czerwca 2025 18:59 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Bóg zapłać i nawzajem.
Zerknę trochę później, bo zaraz idę do ogrodu :)
![]() |
Trzy-Krainy |
5 czerwca 2025 18:22 |
@Wiatr rozdzielający bogactwa (4 czerwca 2025 08:08)
Tak, kilka dni temu badacze podali wiadomość. Czy jest już dostępny cały artykuł?
Takie badania i wyniki niektórych napawają lękiem. To tak jak z badaniem DNA potomków Ruryka. Nic nie jest tak, jak przez wieki uważano.
![]() |
Trzy-Krainy |
5 czerwca 2025 10:01 |
@Człowiek "nie z tego świata". (4 czerwca 2025 22:40)
Chrystus to jedyny Krzew Winny, który wprowadza do Królestwa Bożego. Grzesznik, wszczepiony w jakikolwiek inny krzew winny, może, owszem, osiągać różne cele ziemskie bez odniesienia do Boga, ale to życie według ciała kiedyś się skończy, bo Krzew Winny, mając życie wieczne w sobie, daje to życie wieczne, czyli ŻYCIE BOŻE. Nawrócony grzesznik, idąc już drogą świętości, czyli czerpiąc soki z Winnego Krzewu, rozpoczyna planowanie i realizowanie swojego życia zgodnie z celem ostatecznym, czyli zgodnie z Bogiem. I to jest owo trwanie w Krzewie Winnym. Instaurare omnia in Christo.
![]() |
Trzy-Krainy |
5 czerwca 2025 09:41 |
@Człowiek "nie z tego świata". (4 czerwca 2025 22:40)
Jest krzew winny. Z tylko z niego wyrastają latorośle. Krzew winny jest czymś stałym, stabilnym, dającym soki, dającym życie. Latorośle wyrastają z pączków i czerpią soki żywotne z krzewu. Jeśli nie zostaną usunięte, przyniosą owoc obfity.
Pan Jezus w przypowieści mówi o usuwaniu, usychaniu i paleniu latorośli, które nie mają kwiatostanów, a więc też nie przyniosą owoców.
Jak tutaj odnaleźć (analogicznie) Kościół? Weźmy za przykład najprostszy krzew winny: zimą stanowi go pień i łoza (ona właśnie jest podobna do Kościoła, który we chrzcie świętym "rodzi" nowe przybrane dzieci Boże), czyli zdrewniała ubiegłoroczna latorośl. Z pączków na tej łozie wyrastają tegoroczne świeże zielone latorośle. Trzeba wybierać najleps ...
![]() |
Trzy-Krainy |
5 czerwca 2025 09:33 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Może niefachowo się wyrażę, ale opiszę - tak będzie najlepiej - konkretne wydarzenie. Krzewy winne specjalnie przewietrzyłem za wcześnie, gdyż wyjeżdżałem i chciałem wcześniej (niestety, za wcześnie) już pomóc w późniejszym dojrzewaniu jagód. Niestety, kilka krzewów było szczególnie wystawionych na silne działanie słońca (plus nagrzewający się mur ceglany zaraz za), a dodatkowo przyszło na tydzień bardzo upalne powietrze z Afryki. I jagody zaczęły jakby zamieniać się w fioletowe rodzynki, kiście usychały i wszystko po dotknięciu opadało na ziemię. To się działo niemalże z godziny na godzinę.
![]() |
Trzy-Krainy |
5 czerwca 2025 09:11 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Bóg zapłać za bezcenne informacje.
![]() |
Trzy-Krainy |
5 czerwca 2025 09:01 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Jezus Chrystus Bóg prawdziwy i Człowiek prawdziwy jest krzewem winnym, a my latoroślami. Jest to poziom łaski uświęcającej. Czyli kto jest ochrzczony i żyje w łasce uświęcającej, ten jest winną latoroślą (to tegoroczny pęd, zielony, delikatny, na którym rosną liście i kwiatostany, czerpiący soki z pnia). Gdy ktoś ciężko zgrzeszy, jest jak latorośl, co odpada od krzewu i usycha.
Analogię tę przedstawiłem w kolejnej notce: Człowiek "nie z tego świata", choć tam nie ma bezpośredniego nawiązania do krzewu winnego i latorośli. A ten, kto się nawraca, jest jak gałązka wszczepiona w krzew winny, czyli odzyskuje zjednoczenie z Chrystusem poprzez łaskę uświęcającą.
![]() |
Trzy-Krainy |
5 czerwca 2025 08:59 |
@Wiatr rozdzielający bogactwa (4 czerwca 2025 08:08)
Rdzeń str- może oznaczać rzekę, stąd np. Dniestr, Istra (niejedna rzeka tak się nazywa), strumień, strauts (łot.), straume (nurt, prąd wodny), ostrów.
![]() |
Trzy-Krainy |
4 czerwca 2025 23:39 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Czy pasierby należy usuwać "po kołnierzyku", czy np. za pierwszym liściem?
Jak prawidłowo przeprowadzić operację "przewietrzania", by nie narazić winogron na rodzynkowanie, np. w przypadku niespodziewanego nadejścia kilku wyjątkowo upalnych dni? Czy należy to przeprowadzić etapami, stopniowo?
![]() |
Trzy-Krainy |
4 czerwca 2025 22:31 |
@Wiatr rozdzielający bogactwa (4 czerwca 2025 08:08)
Piastowie mazowieccy mają genotyp R1b. Pozostali też?
![]() |
Trzy-Krainy |
4 czerwca 2025 14:53 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Taki wygląd był pewnie gdzieś w okolicach września.
Wydaje mi się, że trudno byłoby porównać tak dokładnie tamte krzewy winne, z południowozachodniej Europy, z tymiż w Polsce. Na przykład, wielka winnica w Hiszpanii, krzewy mają pnie niskie, latorośle mają międzywęźla krótkie, nie potrzeba żadnych konstrukcji nośnych, przycinanie minimalne, efekt w postaci plonu wysokiej klasy - wielki.
W Polsce niektóre odmiany uprawiają w tunelach foliowych. Cóż powiedzieć, w Polsce troszeczkę inaczej uprawia się winorośl.
![]() |
Trzy-Krainy |
4 czerwca 2025 14:50 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Ja tak nie robiłem. Może wypowie się jakiś doświadczony ogrodnik? Liście są potrzebne do fotosyntezy. Na jednej winnicy przycinano najwięcej jeden metr nad kiścią. To ile tam będzie liści? 8-10?
![]() |
Trzy-Krainy |
4 czerwca 2025 12:11 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Okazało się, że winnica była już w latach siedemdziesiątych. Poprawkę wpisałem do tekstu. Część krzewów jednak jest młodsza, kilka na przykład z początku XXI wieku.
![]() |
Trzy-Krainy |
4 czerwca 2025 08:19 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Te latorośle, które są na tych klasztornych krzewach, to około 1 (jeden) % latorośli, które by teraz rosły jak szalone, gdybym ich systematycznie nie usuwał (bo ciągle pojawiają się pączki i nowe małe latorośle, które trzeba usuwać, szczególnie z pnia), i najwyżej 0.01 % latorośli, jeślibym nie zrobił cięcia w marcu, usuwając ogromną masę narosłych przez dwa lata pędów. Ale jest porządek, zostały niemalże tylko latorośle z kwiatostanami rosnące pionowo w górę. Chociaż forma starych pni daje wiele do życzenia i trzeba będzie w zimę coś robić, to za latorośle z nadzieją pięknych kiści to przyczyna dziękczynienia wobec Pana Boga.
![]() |
Trzy-Krainy |
4 czerwca 2025 08:06 |
@Czekając na kwitnienie winorośli. (3 czerwca 2025 22:56)
Sarenki jedzą pewnie tak, jak owieczki. To znaczy, że idą przez pastwisko czy inną winnicę i zgryzają tylko szczytowe części pędów trawy, ziół, krzewów, także końcówki latorośli. Nie wiedzą oczywiście, że to są części najcenniejsze i najbogatsze, bo nie mają rozumu, ale Pan Bóg takie im dał zmysły, pamięć zmysłową i pragnienia zmysłowe (te rzeczy bowiem w duszy zwierzęcej, która jest duszą zmysłową, stanowią szczyt ich szczęścia ziemskiego, a więc i całkowitego), aby te właśnie części roślin wybierały. Gdy te już wyjedzą, to wówczas sięgają po gorsze, bo coś jeść trzeba. Bez odniesienia do Pana Boga nie da się zrozumieć, dlaczego nierozumne zwierzę tak czy inaczej się zachowuje.
![]() |
Trzy-Krainy |
4 czerwca 2025 07:57 |
@XII konferencja LUL na zamku w Gniewie, 24 maja 2025 roku - część II (3 czerwca 2025 08:32)
Tak, to odmawianie Ojcze nasz funkcjonuje w sytuacjach nadzwyczajnych (np. gdy ktoś leży ciężko chory i nie może odmawiać brewiarza, wtedy stara się, na ile może, odmówić przewidzianą liczbę Ojcze nasz). Bóg zapłać za sprawozdanie z wykładu, który naświetlił także początki i tego.
![]() |
Trzy-Krainy |
3 czerwca 2025 20:59 |
@XII konferencja LUL na zamku w Gniewie, 24 maja 2025 roku - część II (3 czerwca 2025 08:32)
Krótki komentarz do jednego ze zdjęć, na którym jest fragment statutów krzyżaków. Komentarzem będzie VI rozdział Reguły św. Franciszka z Asyżu (zatwierdzona w 1223 roku). Wg tej reguły żyją franciszkanie z I Zakonu, czyli OFM, OFMConv. i OFMCap..
Klerycy niech odmawiają oficjum Boskie według przepisów świętego Kościoła Rzymskiego, za wyjątkiem psałterza. Dlatego mogą mieć psałterze. Bracia nie-klerycy niech odmawiają dwadzieścia cztery Ojcze nasz za jutrznię, pięć za laudesy, po siedem za prymę, tercję, sekstę i nonę, dwanaście za nieszpory, siedem za kompletę. I niech modlą się za zmarłych. Niech poszczą od uroczystości Wszystkich Świętych do Bożego Narodzenia. Co do świętego postu, który zaczyna się od Objawienia Pańskiego i trwa nie ...
![]() |
Trzy-Krainy |
3 czerwca 2025 13:43 |