-

Trzy-Krainy

Człowiek "nie z tego świata".

Człowiek "nie z tego świata" - fragment "Myśli z kazań brwinowskich"

Co to znaczy być nie z tego świata? W niedzielnym wyznaniu wiary, czyli "Credo", mówimy, że Bóg jest Stworzycielem wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych. My, jako ludzie, żyjemy nie tylko w świecie widzialnym, na którym, gdyby ktoś się całkowicie skupił, żyłby według ciała, jak pisze św. Paweł w Liście do Rzymian. A końcem tego śmierć.

            Każdy człowiek jednak ma również ducha ludzkiego, który należy do świata niewidzialnego. Życie zatem według ducha jest lepsze, jak mówi św. Franciszek z Asyżu w piśmie Słuchajcie, ubożuchne.

            Życie według ducha, ducha ludzkiego, jest najwyższym, własnym i osobowym sposobem działania każdej osoby ludzkiej. To tutaj właśnie, w duchu ludzkim, odbywa się najważniejsza czynność ludzka, czyli modlitwa. Tutaj Bóg pragnie spotkać się z człowiekiem.

            Kiedy Bóg przebacza człowiekowi grzechy ciężkie w spowiedzi świętej, a najpierw gładzi grzech pierworodny (bo jest on grzechem własnym, ale nie winą osobistą[1]) we chrzcie świętym, to wlewa do ducha ludzkiego łaskę uświęcającą. Właśnie wlanie łaski uświęcającej jest odpuszczeniem grzechów. Człowiek żyjący w łasce uświęcającej, przytulony do Boga, uczestniczy w Jego życiu, jest człowiekiem nie z tego świata.

            Taki człowiek może powiedzieć za św. Pawłem: Żyję już nie ja, lecz żyje we mnie Chrystus.

            <Czuwajcie, pamiętając, że przez trzy lata we dnie i w nocy nie przestawałem ze łzami upominać każdego z was. A teraz polecam was Bogu i słowu Jego łaski władnemu zbudować i dać dziedzictwo ze wszystkimi świętymi> (Dz).

            <Ja im przekazałem Twoje słowo, a świat ich znienawidził za to, że nie są ze świata, jak i Ja nie jestem ze świata. Nie proszę, abyś ich zabrał ze świata, ale byś ich ustrzegł od złego. Oni nie są ze świata, jak i Ja nie jestem ze świata. Uświęć ich w prawdzie. Słowo Twoje jest prawdą> (J).

 

[1]KKK 405.



tagi:

Trzy-Krainy
4 czerwca 2025 22:40
7     361    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Magazynier @Trzy-Krainy
4 czerwca 2025 23:41

Super! Ale powtarzam to samo pytanie. Czy da się rozwinąć opis winnicy do analogii do Boga-człowieka, i do nawracającego się? To znaczy, gdzie w czym w jakich elementach winnicy jest życie Słowa wcielonego, a w jakich nawracającego się. 

zaloguj się by móc komentować

Trzy-Krainy @Magazynier 4 czerwca 2025 23:41
5 czerwca 2025 09:33

Jest krzew winny. Z tylko z niego wyrastają latorośle. Krzew winny jest czymś stałym, stabilnym, dającym soki, dającym życie. Latorośle wyrastają z pączków i czerpią soki żywotne z krzewu. Jeśli nie zostaną usunięte, przyniosą owoc obfity.

Pan Jezus w przypowieści mówi o usuwaniu, usychaniu i paleniu latorośli, które nie mają kwiatostanów, a więc też nie przyniosą owoców.

Jak tutaj odnaleźć (analogicznie) Kościół? Weźmy za przykład najprostszy krzew winny: zimą stanowi go pień i łoza (ona właśnie jest podobna do Kościoła, który we chrzcie świętym "rodzi" nowe przybrane dzieci Boże), czyli zdrewniała ubiegłoroczna latorośl. Z pączków na tej łozie wyrastają tegoroczne świeże zielone latorośle. Trzeba wybierać najlepsze i to takie, które przyniosą owoce. Ogromna większość jest usuwana jako nieużyteczna. Jak ktoś mówi "Chrystus tak, Kościół nie", sam odcina się od Chrystusa, a więc i od zbawienia. Zjednoczenie z Chrystusem dokonuje się w Kościele, podobnie jak latorośle trwają w winnym krzewie poprzez łozę. Trzeba to zobaczyć na konkretnym krzewie winnym - wszystko będzie widoczne, zwłaszcza teraz, gdy latorośle na krótkich czy długich łozach są jeszcze zielone i delikatne - niektóre mają kwiatostany, inne - nie.

Nawracający się grzesznik jest jak gałązka z innego krzewu winnego wzięta i wszczepiona w ten jeden jedyny Krzew Winny, czyli w Chrystusa. Jak to się robi, to poproszę znów fachowca o opisanie, czyli mam prośbę do pana, który dzielił się tak pięknie i konkretnie wiedzą pod poprzednią notką.

zaloguj się by móc komentować

Trzy-Krainy @Trzy-Krainy
5 czerwca 2025 09:41

Chrystus to jedyny Krzew Winny, który wprowadza do Królestwa Bożego. Grzesznik, wszczepiony w jakikolwiek inny krzew winny, może, owszem, osiągać różne cele ziemskie bez odniesienia do Boga, ale to życie według ciała kiedyś się skończy, bo Krzew Winny, mając życie wieczne w sobie, daje to życie wieczne, czyli ŻYCIE BOŻE. Nawrócony grzesznik, idąc już drogą świętości, czyli czerpiąc soki z Winnego Krzewu, rozpoczyna planowanie i realizowanie swojego życia zgodnie z celem ostatecznym, czyli zgodnie z Bogiem. I to jest owo trwanie w Krzewie Winnym. Instaurare omnia in Christo.

zaloguj się by móc komentować

Trzy-Krainy @Magazynier 4 czerwca 2025 23:41
5 czerwca 2025 18:59

"w czym w jakich elementach winnicy jest życie Słowa wcielonego, a w jakich nawracającego się".

Pan Jezus opowiedział przypowieść o krzewie winnym i latoroślach. Jest to przypowieść o tym, jak trwać w jedności z Nim, a jedność ta dzieje się na poziomie nadprzyrodzonym. Jest tu zatem użyta pewna analogia, gdyż w rzeczywistości każda latorośl nie jest czymś oddzielnym od krzewu, lecz stanowi jego część, najmłodszą część krzewu. Dusza wegetatywna winorośli, jako forma, tak kształtuje materię, że z niej nie może być czegoś innego, jak tylko winorośl z wszystkimi jej częściami. Ta właśnie naturalna jedność jest obrazem nadprzyrodzonej jedności przybranych dzieci Bożych w Jezusie Chrystusie.

Zatem Słowo wcielone, mając w sobie życie Boże, chce go udzielać każdemu człowiekowi, który zostanie wszczepiony w Kościół. Pan Jezus łączy w sobie naturę ludzką (już uwielbioną) i naturę Boską. Życie Boże jest w naturze Bożej, a natura ludzka (Dusza duchowa Jezusa i Jego Ciało) uczestniczy w naturze Bożej.

I właśnie to ma robić nawracający się: ma uczestniczyć w naturze Bożej, gdyż to gwarantuje życie wieczne w Królestwie Bożym. Natomiast to uczestniczenie dzieje się tylko i jedynie przez łączność z Panem Jezusem. Nawracający się, mając i zachowując swoją ludzką naturę na zawsze, uczestniczy w życiu Bożym, uczestniczy (lecz nie posiada!) w naturze Bożej dzięki nadprzyrodzonej jedności z Panem Jezusem. Zatem, gdy jakaś gałązka innego krzewu winnego, innej odmiany, się "nawróci", czyli zostanie wszczepiona w Krzew Winny, zachowuje swoją naturę i będzie wydawać owoce według swojej natury (różowe, czerwone, czarne, białe czy inne), ale nigdy nie uschnie, gdyż Krzew Winny daje tej gałązce życie Boże, życie wieczne.

Podsumowując, nawracający się powinien wejść w nadprzyrodzoną jedność z Chrystusem i zawsze w niej trwać.

Najkrócej mówiąc, człowiek ma, otrzymaną od Boga na zawsze, swoją ludzką naturę, a Bóg chce mu jeszcze dodać łaskę, czyli życie Boże na całą wieczność. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Trzy-Krainy 5 czerwca 2025 18:59
6 czerwca 2025 16:07

Piękne. I to jest katecheza na miarę miesiąca Najśw. Serca Jezusa. A teraz jeszcze jedno pytanie scholastyczne. Dlaczego jest osobno kult Serca Jezusowego i osobno Jego Duszy? Czyli czym różni się serce od duszy? 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Trzy-Krainy
6 czerwca 2025 16:19

Oczywiście ja Ojca podpuszczam. Mam jakiś pogląd na tę sprawę, ale ciekaw jest co powie franciszkaskinin. W końcu Anima Christi to podobno modlitwa ułożona przez jakiegoś franciszkanina.

zaloguj się by móc komentować

Trzy-Krainy @Magazynier 6 czerwca 2025 16:07
6 czerwca 2025 21:03

Pan nie podpuszcza, bo zastanawia się nad każdą sprawą, by prawdę o niej zrozumieć, czyż nie tak?

Sięgamy do św. Pawła Apostoła, do najstarszej (jeśli chodzi o napisanie w całości) księgi Nowego Testamentu, czyli 1 Tes 5. Jest mowa o duchu, duszy i ciele. To jest bardzo ważne rozróżnienie dotyczące natury ludzkiej. Także w Ga i Rz św. Paweł pisze o życiu według ducha (a także wg Ducha Świętego).

Kolejna rzecz to wyjaśnienie, że natura ludzka ma dwa elementy: nieśmiertelną duszę duchową i śmiertelne ciało (można poszperać w Katechizmie Kościoła Katolickiego albo w "Myślach z kazań brwinowskich" - tutaj szybciej się znajdzie).

Można jeszcze zejść na niższy poziom, na chwilę, by zrozumieć, czym jest dusza, która nie jest duchowa (dusza wegetatywna poszczególnych gatunków roślin, czy zmysłowa - u zwierząt). Wyjaśnia to pięknie św. Tomasz z Akwinu w "Summa contra Gentiles", księga 2, numery gdzieś koło 90go). Najkrócej mówiąc - wszystkie działania takiej duszy są związane na ściśle z ciałem danego stworzenia.

Gdy już to wyjaśniliśmy, to jeszcze raz podkreślimy, że człowiek ma duszę duchową (kiedyś na ten temat szeroko i szczegółowo pisałem), a to znaczy, że duch ludzki, czyli wyższe władze duszy, ma takie działania, które są jego własne (św. Tomasz w zasadzie pisze tutaj o rozumie, ale w innych miejscach na tym samym poziomie stawia także wolę ludzką. Nie wiem, dlaczego jest ostrożniejszy co do pamięci duchowej, może umarł i nie zdążył przedstawić sprawy pamięci duchowej na piśmie. Jednak św. Augustyn pisze o rozumie, pamięci i woli - duchowych oczywiście. Ks. prof. Tadeusz Guz właśnie o trzech władzach duchowych mówi).

Duch ludzki (to nie jest coś odrębnego od duszy, lecz to są te trzy władze wyższe duszy) jest tym samym co serce, tym samym co umysł. Można spotkać różne nazewnictwo, ale - choć z ostrożnością - gdy pada któreś z tych słów, można sprawdzić, czy tak właśnie autor danego tekstu to rozumie.

Dusza ludzka ma znaczenie szersze, gdyż obejmuje także władze niższe (tak to nazywam) duszy, które zajmują się ciałem, kształtują je, koordunują też pracę poszczególnych organów ciała. Informacje trafiają do duszy, do jej pamięci zmysłowej, poprzez pośrednictwo ciała. Natomiast zrozumienie prawdy o każdym z tych spostrzeżeń dokonuje się w rozumie duchowym. Człowiek swoim rozumem duchowym bierze to niematerialne "zdjęcie" widzianej czy słyszanej (itp.) rzeczy, bierze z pamięci zmysłowej, i następnie - po dokonaniu abstrakcji - rozważa i stara się zrozumieć prawdę.

Może już przerwę w tym momencie...

Dodam jeszcze to - mam nadzieję, że nie spowoduję komplikacji - wyższą częścią ludzkiej natury jest duch ludzki, a niższą - niższe władze duszy i ciało (o tym także szczegółowo pisałem, i to nie raz, i na SN, i w "Myślach...").

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować